Home Me Hamsters

<< Stories < Audi (1/2)

Pics House Movies Links

Auto Saksasta osa II

Tämä on jatkoa tekstille Auto saksasta, jossa kerroin omasta autonhakureissusta Saksaan. Tässä osiossa kerron fiiliksiä autosta, kun aikaa on kulunut 7 kuukautta hakemisesta, ja mittariin tullut n. 10 tuhatta kilometriä.



Kuvia autosta löytyy täältä.



Auton katsastus sujui kivuttomasti ajallisesti, ja ei-niin-kivuttomasti rahallisesti. Markoissa melkein tonnin summa reilun vartin katsastuksesta on mielestäni hiukan paljon. Katsastus meni nätisti läpi, ainoa huomautus tuli liian kirkkaista vilkuista. Lähikorjaamo vaihtoi keltaisemmat polttimot paikalle niin asia tuli kuntoon.

Toinen rahallisesti kivulias asia oli autovero. Papereiden jättämisestä noin kuukauden päästä tuli verottajan päätös. Päätöksessä ollut auton hinta oli varsin hyvin linjassa auton arvon kanssa. Jos kyseessä olisi ollut suomi-auto. Tulli ei siis huomioi auton arvossa sitä, että tuontiautojen myyntiarvo on selkeästi suomi-autoja alempi. Eipä tuolle mitään kuitenkaan voi, kohtaloonsa on tyydyttävä. Onneksi päätös oli kuitenkin kohtuullinen, ja selkeästi linjassa muiden vastaavien autojen veropäätösten kanssa. Verot maksettua sai kilvet autoon.

Maahantuonnin jälkeen melkein välittömästi tilasin ajan paikalliselta huoltamolta, jossa vaihdettiin kaikki mahdolliset nesteet ja suodattimet, jotta autolla uskalsi ottaa vastaan Suomen talven. Myös sisälämppäri asennettiin, lohkoa ei laitettu kun autosta löytyi Webasto. Sisälämppärin kaveriksi laitettiin Defan akkuvahti, eli laite joka latasi akun täyteen aina kun auton laittoi tolppaan.

Webaston ajastin osasi käyttää sekä itse lämmitintä, että auton puhallinta. Kesällä sai käyttöön myös pelkän puhaltimen. Takakontissa oli oma pienehkö akku varattu pelkästään webastolle, eli auto lähtisi käyntiin vaikka webastoa käyttäisi kuinka paljon. Talven lähestyessä webasto näytti toimivan muutaman kerran, mutta meni sen jälkee pimeäksi. Hetken ihmettelyn jälkeen takakontista löytyi paisunut akku. Akkutalosta sai uuden akun tilalle, ja taas webasto toimi. Muutaman kerran. Tällä kertaa tuli huoltamoreissu, jossa vaihdettiin sulake palaneen tilalle. Nyt webasto toimi pari viikkoa, kunnes taas pimeni. Tällä kertaa löysin itse sulakkeen. Kaksi sulaketta neljästä oli palanut kuukauden sisään, joten vaihdoin kaikki ettei tarvitsisi huolehtia webaston kunnosta joka viikko. Sulakepasianssin jälkeen webasto on pelannut hyvin.

Kattoluukku teki mielenkiintoisen toiminnon syksyllä. Eräällä kertaa autoa käynnistäessä kattoluukku aukesi. Se ei mennyt säätimestä kiinni. Paneelin alta löytyvällä veivillä luukun sai kiinni, mutta jos laittoi virrat päälle, niin luukku taas aukesi. Veivillä luukku kiinni uudestaan, ja seuraavana päivänä luukku taas toimi täysin. Tänäkään päivänä en tiedä miksi se tuon teki, mutta se ei ole tehnyt sitä uudestaan.

Talven tullessa piti hankkia talvirenkaat. Onneksi ostin Saksasta vanteet, siellä sai käyttämättömän sarjan Audin omia vanteita 150 euroa koko sarja. Paikallisessa merkkiliikkeessä samat vanteet 260 euroa, kappale. Renkaiksi pistin GoodYearin uusimman nastamallin, 195/65/15. Pakko sanoa, että ovat pahuksen hiljaiset renkaat, ainakin tuossa autossa.

Talven tultua auton ajo-ominaisuudet alkoivat muuttua, tottakai. Aamuisin, jos ei ole muistanut käyttää webastoa ja mittari näyttää alle -20°C, auto on varsin kankea, varsinkin vaihdelaatikko. Auto kuitenkin palaa ajettavaksi varsin nopeasti ja laatikkokin palaa normaalitoimintaan alle kilometrin matkalla. Ihan hyvä talviauto mielestäni.

Juuri äskettäin vaihdatin eteen jarrulevyt ja -palat. Saksan ajolla ja automaattilaatikolla tuo 130 tuhatta ilmeisesti jo kuluttaa tuollaiset nykylevyt vaihtokuntoon. Jarrujen remontointi taitaakin olla ainoa isompi korjauskohde mitä tuolle on tarvinnut näiden 7 kuukauden aikana tehdä. Hyvä niin.

Kaikinpuolin on siis pakko sanoa että kyllä tuohon ostokseen voi olla varauksettomasti tyytyväinen. Tunnetusti VAG-konsernin tuotteissa on sähkövikoja, mutta ainakaan vielä itselle sattuneet viat eivät ole ylittäneet ärsytyskynnystä. 8 vuotta vanhassa autossa on varmasti remontoitavaa, että olen varmaan päässyt aika vähällä.

Tekisinkö uudestaan? Ehdottomasti kyllä. Niinkauan kuin Suomessa on nykyinen autoverotus, ja -hinnat, minä haen autoni jostain muualta. Totta puhuakseni, nälkä kasvaa syödessä. Jos joku tuosta tarjoaisi käyvän summan, niin todennäköisesti myisin pois, ja avaisin mobile.de:n sivut taas auki, ja katsoisin millaisen pirssin toisin tällä kertaa. A6 2.7T 97-99 olisi vahva ehdokas. Et sattuisi tuntemaan ketään joka haluaisi hienon ja tehokkaan automaatti-Audin?



Kyselyä tai kommentoitavaa voi esittää osoitteeseen tero.koti@patana.fi

-Tero